Porównanie platform sklepowych
Sklep internetowy działa w oparciu o oprogramowanie, które zarządza produktami, magazynem, sprzedażą, dostawami, i wieloma innymi rzeczami. Takie oprogramowanie nazywamy popularnie systemem sklepu lub – bardziej technicznie – CMSem e-commerce (systemem zarządzania treścią e-commerce).
Z grubsza systemy sklepowe możemy podzielić na dwa rodzaje – takie, które wymagają instalacji na własnym serwerze oraz takie, które tego nie wymagają, ponieważ działają w obrębie internetowej platformy sklepowej. Te drugie są o tyle ciekawe, że stanowią zwykle bardziej kompletną „paczkę” funkcji i integracji od tych pierwszych, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków. Systemy na platformach pozwalają też na oszczędności ponieważ nie wymagają wydawania pieniędzy na serwer, instalację systemu, aktualizacje, kopie bezpieczeństwa, wtyczki i rozszerzenia do systemu, itd. W zamian trzeba jedynie opłacać abonament, który w zależności od wymagań może kosztować od 50zł wzwyż.
Według badań firmy wywodzącej się z Amazon’a, a konkretnie Alexa – liderem wśród instalacji jest platforma Magento. Jest system działający od dawien dawna, dlatego jego pozycja ma uzasadnienie nie tylko w bogatej funkcjonalności, ale także w stażu. Magento niegdyś konkurowało osCommerce, które wypadło z pierwszej piątki i obecnie zajmuje pozycję siódmą.
Magento
To najbardziej zaawansowana platforma sklepowa, najbardziej rozbudowana. To jeden z powodów dla których jest tak popularne. Kolejne powody to takie, że magento oparte jest na jednym z najpopularniejszych frameworków PHP – Zend Framework. Następny to staż platformy, z tych w czołówce jest najstarsza, ma też najlepszego z możliwych patronów. Platformą Magento opiekuje się samo eBay.
Magento posiada wiele funkcjonalności potrzebnych do zarządzania dużą ilością produktów, rozbudowany system analiz, raportowania oraz systemów płatności. W tym obszarze Magento ma znaczącą przewagę nad innymi darmowymi oprogramowaniami. Tak jak w PrestaShop, społeczność użytkowników Magento jest dużym wsparciem technicznym. Niestety rozbudowana funkcjonalność wiąże się z koniecznością posiadania bardzo wydajnego serwera. Zmiany w skrypcie wymagają zaawansowanych umiejętności, a korzystanie z usług doświadczonych programistów generuje dodatkowe koszty.
Woocommerce
Jest pluginem dla systemu zarządzania treścią WordPress – jednego z najpopularniejszych tego typu rozwiązań obok Joomla! i Drupal. To właśnie dzięki temu, że jest rozszerzeniem i to jedynym sensownym zawdzięcza swoja pozycję wśród czołówki platform dla sklepów internetowych. Panel administratora jest tu intuicyjny i nie powinien sprawić większego problemu. Duża popularność WooCommerce powoduje, że społeczność jest liczna. Dostępnych jest bardzo dużo wtyczek, darmowych lub płatnych, dzięki którym możemy zwiększyć funkcjonalność sklepu. Do podstawowej optymalizacji SEO strony służą specjalnie przeznaczone do tego dodatki (np. Yoast SEO), które zawierają cenne wskazówki optymalizacyjne. Największą z wad WordPressa jest problem z bezpieczeństwem. Ze względu na jego popularność, system ten jest na celowniku hakerów częściej niż inne skrypty.
PrestaShop
Francuski system i mimo to bardzo waleczny. Niestety w ostatnim roku musiał ustąpić platformie sklepowej Opencart. Prestashop jest bardzo rozbudowanym i funkcjonalnym systemem, przekłada się to na wyższe wymagania wobec maszyn w serwerowniach. Jednak jeżeli zapewnimy odpowiednie warunki do pracy systemowi, odwdzięczy się nam wspaniałymi możliwościami personalizacji produktu.
Jest to bezpłatne rozwiązanie, a jego instalacja jest bardzo prosta. Wystarczy pobrać najnowszą wersję skryptu z oficjalnej strony www i wgrać na serwer. Wsparcie techniczne można znaleźć na oficjalnej stronie w formie obszernej dokumentacji, poradników oraz forum, które jest podzielone na kilka wersji językowych. PrestaShop posiada intuicyjny panel administracyjny i jego obsługa jest stosunkowo prosta.
Wadą PrestaShop jest powolne działanie sklepu oraz problemy z wydajnością przy bardzo dużej ilości produktów. Skrypt wymaga częstej aktualizacji ze względu na wdrażane poprawki. Niestety, wiele funkcji, potrzebnych do optymalizacji SEO serwisu, jest możliwych poprzez instalację dodatkowo płatnych modułów lub wymaga zmian w kodzie strony przez programistę.