Fałszywe recenzje i opinie w Internecie
Jak świat długi i szeroki, wszyscy znamy zapewne przypadki, gdy pomimo negatywnych ocen, poszliśmy do danej restauracji, która okazała się być bardzo przyjemną knajpą. Wiele recenzji, które pojawiają się w internecie jest fałszywych. Jest to fakt niezaprzeczalny. Niektóre marki wykorzystują je do promowania swoich produktów oraz usług, inne do tego, by walczyć z konkurencją. Jeszcze inne grają bardzo nieczysto, oczerniając swoją konkurencję.
Tu dochodzimy do pojęcia marketingu szeptanego. To działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego, wyglądającego na „spontaniczny” przekazu ustnego. Taka odmiana marketingu może mieć oczywiście pozytywny jak i negatywny wydźwięk – z badań wynika jednak, że łatwość porozumiewania się werbalnie sprzyja negatywnym ocenom, oraz to, że takie “szeptanie” nie jest nigdzie udokumentowane, nie ma wymogu podpisywania się. Stąd też, najczęściej marketing szeptany odbywa się w znanym nam gronie, wśród znajomych i przyjaciół. Istnieje jeszcze coś takiego jak marketing szemrany. Otóż, mówiąc najprościej, to nic innego, jak podszywanie się pod zwykłego użytkownika forum oraz pisanie na temat danego produktu w sposób negatywny. Publikacja takich wpisów ma zniechęcić do skorzystania z usług czy produktów danej firmy.
Gdzie będziemy mieć do czynienia z marketingiem szeptanym? Na forach internetowych (które mimo wszystko obecnie stają się już trochę niszowe, odchodzą do lamusa na rzecz wszelkiej maści social mediów), blogach oraz portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram. Zwłaszcza na Facebooku, gdzie mamy do czynienia z ocenami firm w postaci “gwiazdek”, a także normalnych, pisemnych opinii, możemy szybko znaleźć jedną, dwie opinie mocno skrajne in minus – dla pozornie bardzo dobrze ocenianego obiektu czy usługi. Należy podchodzić do tego z pewną dozą dystansu, jednak mieć świadomość takiego a nie innego komentarza. Bardzo często zdarza się, że admin takiego fanpage’a odpowiada na nieprzychylne komentarze, tłumacząc zaistniałe sytuacje, bądź po prostu dementując plotki rozsiewane przez internautów i wyssane z palca.
Z dzisiejszym tematem wiąże się także inne pojęcie: influencer.
Influencerem nazwiemy między innymi osobę, która ma silny wpływ na innych i jednocześnie przekonuje ich do podjęcia odpowiedniej decyzji. Nie chodzi tu jednak o najbliższych, rodzinę czy przyjaciół, a znacznie większą grupę odbiorców prezentujących podobny poziom społeczny lub styl życia. Inaczej influencer jest nazywany liderem opinii, który np. posiada bloga mającego dobre statystyki. Może to też być ktoś mający dobrze rozbudowane konto na facebooku, instagramie, youtubie lub dowolnym innym portalu społecznościowym.