Grupa docelowa – czym jest i jak ją wyznaczyć?

14 czerwca 2018

Grupa docelowa – czym jest i jak ją wyznaczyć?

Grupa docelowa - czym jest i jak ją wyznaczyć?

Dla każdego właściciela firmy powinno być oczywiste, że sprzedaż jest najważniejsza. Od poziomu sprzedaży zależy być albo nie być przedsiębiorstwa. Dlatego przedsiębiorcy posuwają się do myślenia w sposób następujący: Im więcej sprzedam swoich towarów, tym lepiej. A najlepiej byłoby, gdyby mój produkt kupowali wszyscy. Niestety, nie ma produktów, które kupują wszyscy. Dlatego, jeżeli chcemy skutecznie sprzedawać, trzeba przyjąć konkretną strategię działania. Naszą reklamę, czy, szerzej ujmując, komunikację marketingową należy kierować dokładnie do tych osób, które mogą być potencjalnymi odbiorcami produktu bądź usługi. Inaczej mówiąc, odbiorcą przekazu powinna być jak najprecyzyjniej wybrana grupa docelowa.

Grupa docelowa (ang. target group) to grupa, do której głównie skierowany jest komunikat, reklama lub produkt. Szczególnie w reklamie ważne jest dobre określenie grupy docelowej.

Warto pamiętać, że w rozważaniach marketingowych grupa docelowa, czyli zbiór jednostek o określonych cechach, niekonieczne musi się składać z osób. W obszarze relacji pomiędzy firmami określanych jako B2B (business to business), rozpatrywaną jednostką będzie po prostu firma. Wówczas jako grupa docelowa mogą zostać wybrane przedsiębiorstwa o następujących cechach:

– o konkretnych rocznych przychodach (np. powyżej 50 mln zł),
– o określonym profilu (np. tylko firmy dystrybucyjne),
– z określonego rejonu (np. tylko z województw z zachodniej części Polski).

Targetowanie jest częścią szerszej strategii – segmentacji rynku, czyli wydzielenia najróżniejszych grup klientów pod względem potrzeb, preferencji czy możliwości finansowych. Aby określić grupę docelową, musisz wyobrazić sobie modelowego odbiorcę. Znaczenie ma właściwie wszystko: miejsce, w którym mieszka, płeć, wiek, dochód, wykształcenie, zainteresowania czy styl życia. Kryteria, które bierze się pod uwagę, charakteryzując target, dzielimy na geograficzne, demograficzne, psychograficzne i behawioralne.

Wyznaczenie targetu ma ogromne znaczenie dla działań marketingowych. Jeśli wiemy, kto jest naszym klientem, prawidłowo dobierzemy język i kanał komunikacji – tak, by komunikat trafił idealnie do odbiorcy. Należy stworzyć ofertę, która odpowiada na potrzeby naszej grupy docelowej oraz posłużyć się przekonującymi argumentami, zachęcającymi do skorzystania z niej. Nie zmarnujemy więc ani czasu ani pieniędzy na prowadzenie nieefektywnych kampanii.
Punktem wyjścia wszystkich działań sprzedażowych i marketingowych powinno być wyznaczenie grupy docelowej. Dzięki temu komunikat reklamowy nie trafi w próżnię, ale do osób, które potencjalnie zainteresowane są skorzystaniem z oferty. Sprecyzowanie targetu w prostej linii prowadzi do zwiększenia konwersji.