Lean marketing

8 maja 2019

Lean marketing

adults-analysis-banking-1451447

Pojęcie lean marketingu pojawiło się stosunkowo niedawno, przy okazji publikacji książki “The Lean Startup” autorstwa Erica Riesa. Jak sam tytuł wskazuje, pozycja jest skierowana głównie do startupów, co wynika ze specyfiki ich funkcjonowania, czyli szybkiego wejścia na rynek z danym produktem czy usługą.

 

Cały myk polega na tym, że przy lean marketingu, działania są prowadzone w podobny sposób jak właśnie w zalążkach dużych firm – startupach.
Mianowicie, docieramy do potencjalnych klientów w sposób najtańszy i najszybszy – za pośrednictwem social mediów. “Lran” oznacza dosłownie “cienki”, a więc niewielki – czyli po prostu jest to marketing niskobudżetowy.

I żeby była jasność, niskobudżetowy nie oznacza czegoś gorszego, czy negatywnego, wręcz przeciwnie. Niezwykle trudno jest docierać dokładnie tam, gdzie chcemy i gdzie są nasi odbiorcy jak najmniejszym kosztem.

W pierwszej chwili takie podejście do marketingu może wydawać się nieco dziwne, czy nawet nieprofesjonalne. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ pozwala ono zebrać potrzebną informację zwrotną niezbędną przy planowaniu kolejnych działań i rozwoju produktu. Zbieranie opinii od testerów czy realnych użytkowników produktów jest nieocenione.

 

Główne założenia Lean marketingu to szybki rozwój, oparty na cykliczności, powtarzalnych sprintach, gdzie mamy silne nastawienie na cel w ściśle określonym harmonogramie. Dodatkowo zwiększamy maksymalnie efektywność przy jednoczesnej minimalizacji nakładu pracy i funduszy.

Kolejnym ważnym założeniem jest zebranie feedbacku wśród użytkowników – zapewnia to zbilansowanie działań, które stają się dzięki temu płynne, a po pewnym czasie transparentne. Finalnie, należy założyć, że testowanie danego produktu odbywa się w sposób ciągły, aż do osiągnięcia w pełni satysfakcjonującej formy finalnego produktu.

 

Oczywiście takie podejście nie jest zarezerwowane wyłącznie dla startupów i z powodzeniem mogą je realizować także mniejsze przedsiębiorstwa lub te, które nie są swoją działalnością nastawione stricte biznesowo.