Marka narodowa – czy warto o taką walczyć?
Marka to produkt, usługa lub instytucja, postrzegana przez pryzmat swojej nazwy, tożsamości oraz reputacji. Wizerunek marki powstaje w umysłach konsumentów. Marką narodową jest zatem ogół stworzonego wizerunku, oraz reputacji kraju – państwa i narodu, stanowiącą sumę wartości funkcjonalnych oraz emocjonalnych, które dany kraj dostarcza światu, a które znają, cenią i których pragną klienci.
Państwa posiadające silne marki narodowe, są pozytywnie notowane przez odbiorców, zyskują dzięki temu wiele korzyści:
Po pierwsze silna marka narodowa przyciąga zdolną, utalentowaną kadrę. Naukowcy, badacze, studenci i przedsiębiorcy są skłonni bardziej przyjechać tu, a nie do innego kraju.
Po drugie eksport: jest znacznie większy – większy popyt jak i podaż.
Po trzecie: obywatele za granicą mają większe szanse na dobrą pracę – cudzoziemcy ufają im bardziej niż ludziom pochodzących z krajów o słabszej reputacji.
Po czwarte: wzrost turystyki – więcej turystów odwiedza kraj, a cudzoziemcy bardziej interesują się krajami o dobrej reputacji i częściej godzą się na wyższe ceny życia w danym kraju.
Po piąte: Kultura kraju (język, stroje, tradycje, filmy, książki) jest postrzegana za granicą jako bardziej atrakcyjna, a tym samym odnosi większe sukcesy.
Po szóste: wzmocnienie interesów w sposób dyplomatyczny: łatwiej znajdujemy wspólników czy sojuszników.
Po siódme: Kraje i ich produkty są mniej podatne na zmiany w tendencjach czy gustach – cieszą się większą lojalność.
Po ósme: Mieszkańcy są bardziej doceniani i poważani za granicą – zarówno turyści, sportowcy, artyści, biznesmeni, jak i emigranci.
Po dziewiąte: większe możliwości w realizacji programów polityki międzynarodowej, ponieważ są godni zaufania.
Tyle z teorii. W praktycy, jak prognozują specjalistyczne badania, źródłem sukcesu wszystkich marek będzie umiejętność wpisywania się w życie codzienne odbiorców w nienachalny, naturalny sposób. Dodatkowo, umiejętność do prowadzenia dialogu i opowiadania historii, tworzących wyjątkowe relacje odbiorcy z marką.
Wyzwaniem będzie też zdolność marek do ciągłego podnoszenia standardów jakości, podążanie za zmieniającymi się oczekiwaniami, a nawet wytyczanie nowych trendów.