Mikromomenty w marketingu – czym są i jak je wykorzystać
Najważniejsze dla odniesienia sukcesu w marketingu internetowym jest idealnie zrozumienie intencji i chęci użytkownika. Z biegiem lat nie tylko użytkownicy – marketingowcy, ale także sam Google zaczął optymalizować swoje algorytmy, po to by w coraz lepszy i dokładniejszy sposób zrozumieć intencje użytkowników, a także zająć się ich podziałem.
Mikroelementy, możemy rozumieć jako coraz popularniejsze i lubiane podpowiedzi wyszukiwarki, gdy np wpisujemy “jak ugotować…” – wyszukiwarka podpowiada popularne frazy, mogące nam pomóc w podjęciu decyzji.
Obecnie żyjemy w świecie ciągłego postępu technologicznego i nieprzerwanego dostępu do informacji. Nikt nie chce czekać, wszystkim zależy na czasie, by odpowiedź na nasze pytanie była natychmiastowa, przy tym jak najbardziej precyzyjna.
Taki rodzaj zapytań określa się mianem mikromomentów. Ze względu na ich rosnącą popularność Google wyróżnia tysiące rodzajów mikromomentów, które można podzielić na cztery podstawowe kategorie intencji użytkowników:
“Chcę wiedzieć” – celem takich wyszukiwań jest znalezienie konkretnych informacji lub inspiracji. Są tu zapytania w stylu: “restauracja włoska w Gdańsku”, “godziny otwarcia urzędu miasta w Sopocie”
“Chcę kupić” – bardzo powszechną praktyką ostatnio stało się czytanie opiniii i testów konkretnych, interesujących nas produktów, przed dokonaniem zakupu. Takie zapytania są częste w sytuacjach, gdy potrzebujemy potwierdzenia do zakupu.
“Chcę zrobić” – czyli bardzo duża ilość wszelkich zapytań typu “chcę nauczyć się grać na pianinie”, “chcę ściąć włosy” czy “jak robić dobre zdjęcia”. Są to zapytania, które użytkownik zadaje gdy szuka pomocy w rozwiązaniu swojego problemu lub chce po prostu spróbować czegoś nowego.
“Chcę iść” – to zapytania oparte na lokalizacji, które jasno sygnalizują zamiar udania się do konkretnego miejsca w konkretnym celu, czyli np dokonania zakupu czy skorzystania z usług. Najczęstsze zapytania mają formę, np: “atrakcje we Wrocławiu”, “dojazd do szpitala w Warszawie”, “dobry fryzjer w Szczecinie”
“Genialność” Google’a polega na tym, że stara się on w jak najlepszym stopniu dopasować wyniki wyszukiwania do konkretnych zapytań użytkownika. Dlatego też, tzw. SERP wyświetla się w zależności od tego z jakim mikromomentem ma się do czynienia.
Ogólnie rzecz biorąc, także pod względem pozycjonowania powinniśmy tak tworzyć swoje treści na strony internetowe, by odpowiedzi na powyższe pytanie znalazły się w materiale umieszczonym na naszej witrynie.