Nieuczciwa konkurencja – jak sobie z nią radzić?

30 listopada 2018

Nieuczciwa konkurencja – jak sobie z nią radzić?

Nieuczciwa konkurencja - jak sobie z nią radzić?

Prowadząc mniejszy, czy większy biznes, wielce prawdopodobne jest, że prędzej czy później spotkamy się ze zjawiskiem nieuczciwej konkurencji.

nieuczciwa konkurencja to działalność niezgodna z prawem, oraz powszechnie akceptowanymi w społeczności normami moralnymi. Taki proceder zagraża nie tylko innym przedsiębiorstwom, ale także wszystkim potencjalnym klientom.

Handel elektroniczny oraz aktywność poszczególnych działalności gospodarczych w Internecie jest nadzorowana przez przepisy prawa. Konieczne jest systematyczne zwalczanie wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji i promowanie zachowań zgodnych z zasadami netykiety internetowej.

 

Jak rozpoznać nieuczciwą konkurencję?

Należy zdać sobie sprawę z tego, że przede wszystkim konkurencja ma za zadanie wprowadzenie klienta w błąd – zarówno w kontekście podawania nieprawdziwych informacji, jak i przeinaczania pewnych faktów i treści, obecnych na stronach internetowych.
Dodatkowo, można także zauważyć rejestrację domen wprowadzających potencjalnych klientów w błąd – tworzone są nazwy z popularnymi literówkami (np. Alegro, zamiast Allegro) lub z łudząco podobnymi nazwami.

 

Z całą stanowczością trzeba to powiedzieć – należy piętnować wszelkie naruszenia tajemnicy innych firm, kopiowanie pomysłów, plagiaty, fałszywe oskarżenia względem innej firmy, czy zakazane reklamy uznane przez ogół za nieetyczne czy nie moralne. To samo tyczy się celowego utrudniania dostępu do rynku czy innego nieuczciwego, wprowadzającego w błąd klientów działania.

 

Padliśmy ofiarą nieuczciwej konkurencji – czego możemy oczekiwać od drugiej strony?

Na pewno zaprzestania niezgodnych z prawem działań i całkowitego usunięcia naruszeń, które dotyczą nas i naszej firmy. Także naprawienia wyrządzonych materialnych szkód, udostępnienia korzyści uzyskanych w nieuczciwy sposób, a także – możemy domagać się przyznania zadośćuczynienia pieniężnego na określone cele społeczne.

 

Przykłady nieuczciwej konkurencji w Internecie:

 

Meta-tagging – jest to stosowanie nie swoich znaków chronionych lub oznaczeń wyróżniających i zapisywanie ich pod postacią języka HTML albo XHTML. Przez takie działania znaki stają się identyfikowane w wyszukiwarce, ale nie są zauważalne dla internautów odwiedzających określoną stronę. Takie nieuczciwe zachowania są nierzadko stosowane w zakresie pozycjonowania stron www.

SPAM – Są to wiadomości adresowane do internautów, którzy nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie. Są to więc przekazy niechciane i wysyłane niezgodnie z prawem i netykietą internetową. SPAM to praktyki, które szkodzą nie tylko klientom, ale również samej firmie, która decyduje się na takie niekorzystne działania.

 

Piractwo domenowe – wiąże się z rejestrowaniem domen, które zawierają znaki towarowe innych firm, aby później proponować sprzedaż domeny instytucji, która wiąże się z daną marką czy oznaczeniem.

 

Niewłaściwe wykorzystanie linków i hiperlinków – działania te najczęściej mają za zadanie wprowadzenie internauty w błąd, wykorzystanie renomy innej firmy poprzez sprawianie wrażenia współpracowania z nią czy też używanie linków w taki sposób, aby pozbawić wiarygodności naszą konkurencję.