Personal branding w internecie
Budowanie marki osobistej przynosi wiele korzyści. Umiejętnie budowany personal branding może dać wiele dodatkowych punktów na rynku pracy. Już sam proces budowania marki osobistej jest pouczający – budowanie wizerunku eksperta, promowanie się oraz korzystanie z popularnych narzędzi publikacji może być wstępem do kariery w marketingu lub PR.
Aby skutecznie zbudować markę osobistą w internecie, konieczne jest przygotowanie strategii. Bez niej działania będą chaotyczne i niespójne, a w efekcie nieskuteczne.
Dlatego, zanim zaczniemy jakkolwiek istnieć w sieci, należy się chwilę zastanowić:
– Co chcemy powiedzieć? Należy przemyśleć, jakie są nasze mocne strony, które chcemy wyeksponować, oraz jak chcemy to zrobić. Kluczem do zbudowania maki osobistej jest personalizacja – psycholog dziecięcy, to mocno ogólne pojęcie, jakich wiele w sieci. “Najlepszy psycholog dziecięcy w stolicy” – to brzmi znacznie lepiej i już od początku buduje zaufanie, wskazując kierunek.
Bardzo ważne jest, by regularnie pokazywać, że to, co opisujemy, czym się zajmujemy jest naszą pasją i że jesteśmy w tej dziedzinie prawdziwymi specjalistami, a najnowsze trendy, nowinki czy plotki nie mają przed nami tajemnic.
– Do kogo kierujemy nasz przekaz? Jako specjaliści w danej dziedzinie, nie możemy pisać do wszystkich. Nie ma fizycznej siły by zainteresować wszystkich – należy znaleźć taka niszę odbiorców i na niej sie skupić, by nie powielać zagadnień, które będą nużyć.
– W jakiej formie będziemy się wypowiadać? Wartość social media obecnie jest ogromna. Mamy do dyspozycji przeróżne media, pokazujące różne wartości i cechy marki, tak więc warto zastanowić się w jakie “socjale” uderzyć – czy adekwatny i pożądane będą filmiki na Youtube, czy może lepiej tworzyć posty na Facebooku i Twiterze?
Gdy już mamy taki, chociaż ramowy plan, powinniśmy ustalić sobie cel. Np. 1000 polubień w ciagu dwóch miesięcy, lub zarobione pierwsze 500zł na blogu w ciągu czterech tygodni. To napędzi nas do działania i zmobilizuje do kreatywnego przedstawienia swoich treści. Kluczowa przy ustalaniu celów jest możliwość ich zmierzenia, wyraźny horyzont czasowy oraz konkretne efekty. Jeśli zamierzony cel udało się osiągnąć szybciej, czas wyznaczyć sobie nowy, być może ambitniejszy. Jeśli się nie udało, warto sprawdzić dlaczego. Jedynie poprzez umiejętnie wyznaczany cel tworzenie marki osobistej może przynieść efekty.