Referencje od klientów – czy warto je umieszczać na swojej stronie?
Referencje są tajną bronią wszystkich marketerów. Zobacz czym Ty się kierujesz jako klient: Najczęściej przed zakupem jakiegokolwiek produktu czy też usługi sprawdzasz opinie o sprzedawcy. Sondaż opublikowany w raporcie na temat content marketingu w 2013 roku pokazał, że referencje są najskuteczniejszym wśród narzędzi kontent marketingu. Z badań tych wynika, że 89% respondentów uznaje je za skuteczne.
Tak pozytywne wskaźniki skłaniają do poczynienia kroków w celu otrzymania pozytywnych referencji. Ale najpierw trzeba określić, co charakteryzuje dobrą rekomendację.
Przede wszystkim powinny być autentyczne i nie muszą być koniecznie idealne. Wypowiedzi nie muszą w pełni odpowiadać naszej strategii marketingowej, ale przede wszystkim być obiektywne. Referencje dużo wiarygodniej brzmią jeżeli wzrost sprzedaży wyniesie 187%, ponieważ brzmi to lepiej niż chwyt marketingowy – wzrost sprzedaży o 200%. Dlatego nie zaokrąglajmy wartości w górę. Dodatkowo nie powinny być one wymuszone, nie wymagajmy od klienta pisania rekomendacji według jakiegoś schematu. Kolejną wskazówką jest to, iż nie możemy tekstów modyfikować, ponieważ będą one brzmieć nienaturalnie. Co więcej pamiętajmy, że musimy mieć zgodę na publikację, ponieważ tracimy zaufanie klienta.
Referencje na stronie firmowej warto umieszczać, ze względu na ich treść jak i odbiór przez potencjalnych klientów. Nie mogą one być zbyt “ordynarne”, zajmujące dużą przestrzeń – to źle wygląda i na pewno nie jest to naturalnie odbierane przez odwiedzających. W kwestii graficznej, sprawdzą się tu wszelkie slidery z podpisem oraz np. Logiem marki, lub podstrony z elegancką galerią screenów/skanów rekomendacji. Warto tu zadbać o ten sam spójny, wygląd, rozmiar, styl takich skanów, doda to spójności i stworzy wizerunek marki jako profesjonalnej i przykładającej wagę nie tylko do zawartości ale i do ogólnego wyglądu.
Obsługując klientów, należy dbać o jakość. Ważne, aby zarówno wykonywana usługa, jak i poziom konwersacji z kontrahentem był na wysokim poziomie. Z reguły warto opierać się na banalnym, acz znamiennym motto – zadowolony klient, to zadowolony sprzedawca. Dlaczego? Chociażby dlatego, że oprócz satysfakcji z właściwie wykonanej usługi, jako przedsiębiorca zyskujemy możliwość uzyskania cennych referencji. I tutaj pojawia się pytanie – w jaki sposób poprosić klienta o wystawienie referencji? O tym jednak, w kolejnym artykule 🙂