Rejestracja znaków towarowych, patentów, kolorów, wzorów w XXI wieku
Marka Play z kolorem fioletowym utożsamiana jest od samego początku swojej działalności. Wszystkie komunikaty, materiały reklamowe i inne grafiki od zawsze oparte są o jeden, konkretny odcień tego koloru.
Od 28 czerwca Play jest Fioletowym Operatorem nie tylko w języku potocznym, ale też prawnie, ponieważ zgodnie z decyzją Urzędu Patentowego firma otrzymała wyłączność na korzystanie z niego w branży telekomunikacyjnej.
Oczywiście nie chodzi o wszystkie odcienie fioletu, a jedynie konkretną barwę, we wniosku rejestracyjnym opisaną jako kolor RGB o kodzie 72/34/124.
Jak możemy przeczytać na stronie kancelarii Kondrat i Partnerzy, która zajmowała się rejestracją – proces ten trwał ponad rok i składał się z analiz, badań rynkowych i oczywiście zgłoszenia koloru w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.
Rejestracja koloru jako znaku towarowego marki Play daje jej monopol na używanie go w branży telekomunikacyjnej w Polsce. Jak możemy przeczytać na blogu Mikołaja Lecha – to nie pierwsza próba rejestracji koloru przez Play. Poprzednia zakończyła się jednak niepowodzeniem – marka nie była wtedy jeszcze wystarczająco rozpoznawalna, co z kolei nie pozwalało na rejestrację.
Spójna strategia reklamowa i konsekwentne wykorzystywanie tej samej barwy w procesie jej projektowania po odpowiednim czasie pozwoliło na kolejną – tym razem udaną próbę rejestracji. Zastrzeżenie koloru na potrzeby konkretnej marki to proces dość trudny, rzadki. Rejestracja znaku wymaga dowiedzenia, że nabył on w wyniku widocznego i długotrwałego używania zdolność odróżniającą go wśród konkurencji. W przypadku logo w formie graficznej czy tekstowej nie jest to trudne, dowiedzenie jednak tego dla koloru jest już zdecydowanie bardziej skomplikowane.
Nie tylko Play zarejestrował swój kolor. Christian Louboutin oraz spółka Christian Louboutin SAS produkują buty na wysokich obcasach z charakterystyczną krwistoczerwoną zewnętrzną podeszwą, które od 26 lat cieszą się ogromną popularnością wśród nawet najbardziej wybrednych konsumentek. Obuwie przez lata doczekało się statusu symbolu luksusu i elegancji, a czerwone podeszwy pozostają gwarancją oryginalności obuwia zaprojektowanego przez Louboutina.
Christian Louboutin dokonał w Urzędzie Własności Intelektualnej Państw Beneluksu zgłoszenia znaku towarowego, który zarejestrowano w dniu 6 stycznia 2010 r. pod nr 0874489 dla kategorii obuwie, a 10 kwietnia 2013 r. dokonał on zmiany w zgłoszeniu poprzez ograniczenie zakresu ochrony przyznanej przez ten znak towarowy do „obuwia na wysokich obcasach”.